Jeg kigger på truckbatteri – masser af power på lidt plads

Kender I det at ha’ en lidenskab, der bruger alle ens penge?

Sådan en har jeg! Jeg bygger nemlig mine egne biler – de er ikke ment til at køre, men skal bruges på udstillinger og det er også meningen, at man skal kunne leje dem. De skal udstyres med det seneste HiFi anlæg, man kan få til biler – og masser af lys både foran og under bilen. Det bliver både festligt og larmende.

En masse udstyr kræver en masse strøm! Derfor tror jeg, at det er nødvendigt at investere i et truckbatteri til hver bil, som jeg vil montere i bagagerummet eller i en boks monteret på taget af bilerne. Og så skal de ellers vises frem – og jeg har også overvejet at leje dem ud til både private fester og byfester.

Men først skal de altså lige bygges!

Selv de stærke løber tør – truckbatteri eller ej

Uanset hvor stort og stærkt et batteri er, bør man vide at alle batterier – også et stort og “ondt” truck batteri – har en relativt begrænset ”levetid” på den strøm, der er opladet i dem. De fleste batterier aflader sig selv, selvom de ikke er tilkoblet udstyr eller leverer strøm til tilsluttet udstyr. De blive med andre ord “flade”.

Der gælder tilsvarende regler for batteriers anvendelse og opbevaring under kulde og varme forhold. Hvis man udsætter et batteri for varme forkorter det levetiden, hvorfor man derfor bør sikre det mod ekstrem varme. Man kan forlænge levetiden på et truckbatteri ved at opbevare det ved frosttemperaturer. På denne måde kan det i teorien holde kapaciteten i årevis – men beskyt det mod kondens og deraf kommende fugtskader ved at opbevare det i en vandtæt emballage.

Fand’me uhyggelidt, du!